KPI’s vormen een essentieel onderdeel van de dashboardarchitectuur. Je moet weten waar je je nu bevindt om de beste volgende stap te kunnen bepalen. Wanneer je de KPI's van je dashboard kiest, selecteer je alleen de KPI's die helpen bij het beantwoorden van je primaire vraag, niet zo veel dat je gegevens verwaterd raken, maar ook niet zo weinig dat je geen nauwkeurig beeld meer krijgt.
Dashboards brengen verschillende soorten gegevens samen om belangrijke metrische gegevens en inzichten weer te geven op een manier die voor iedereen zichtbaar is, ongeacht of zij toegang hebben tot gegevens in de back-end. Door potentiële gegevenssilo's te ontmantelen krijgt iedereen binnen een organisatie zicht op de prestaties van de verschillende gebieden en wordt iedereen in staat gesteld om de onderneming te helpen verbeteren.
Als je door AI aangestuurde predictive analytics insluit in je dashboard, ontwikkel je een krachtige tool die de toekomst van je bedrijf kan vormgeven. Dashboards – met name dashboards met AI-functionaliteit – helpen je historische data te vergelijken om de koers te begrijpen, meer nauwkeurige verkoopprognoses te maken, op een meer strategische manier regio’s in te plannen en afdelingen te helpen het juiste traject te bepalen om hun doelen te verwezenlijken.
Dashboards zijn ontworpen om positieve of negatieve ontwikkelingen in een bedrijf te detecteren, vaak in real time. Wanneer je een nieuwe ontwikkeling ziet terwijl die plaatsvindt, krijg je de kans om waar nodig de koers snel bij te stellen – of zelfs proactief in te spelen op opkomende trends.
Met aanpasbare dashboards kan je bedrijf specifieke KPI’s instellen om de informatie te volgen die nodig is om te zien hoe je presteert op meerdere gebieden en op verschillende afdelingen. Mogelijk wil je weten of teams hun doelen bereiken, of marketingactiviteiten werken zoals verwacht of wat het populairste gerecht in je restaurant is.
Dashboards zijn bedoeld voor een snelle en eenvoudige zichtbaarheid van gegevens die je nodig hebt om je bedrijf direct te verbeteren. De volgende voorbeelden laten een aantal van de belangrijkste voordelen zien van de vele methoden voor het maken en gebruiken van dashboards:
Dashboards kunnen ook helpen bij het beantwoorden van essentiële vragen, zoals:
- Hoeveel leveringen hebben we deze week gedaan vergeleken met vorige week?
- Welke van onze drie producten levert de meeste opbrengst op? Welke artikelen moeten we promoten?
- Waar komt het meeste websiteverkeer vandaan?
- Hoe vinden onze kopers ons?
- Werkt onze marketingtrechter naar behoren? Worden de doelen gerealiseerd?
Dashboards verbinden allerlei verschillende metrische gegevens, gegevensbronnen, API's en services met elkaar om bedrijven te helpen relevante informatie aan die bronnen te ontlenen en deze op gebruiksvriendelijke manieren weer te geven. Net zoals het dashboard van een auto, organiseren gegevensdashboards belangrijke informatie in één overzichtelijk beeld, zodat je de meest waardevolle gegevens van je bedrijf begrijpt en de antwoorden op belangrijke vragen kunt vinden.
Door dashboards te verbinden met specifieke metrische gegevens of key performance indicators (KPI's) krijg je cruciale business intelligence en het vermogen om dieper in specifieke informatie te duiken om continu te kunnen controleren op succes. Net zoals in een auto geven dashboards aan hoe ver je bent gevorderd in je traject en hoe lang het nog duurt om op de plaats van bestemming te arriveren.
Wat is een Power BI Dashboard
Een gegevensdashboard is een hulpmiddel dat veel bedrijven gebruiken om gegevens bij te houden, te analyseren en weer te geven, meestal om inzicht te krijgen in het algehele welbevinden van een organisatie, afdeling of specifiek proces.